Wiosna na wsi 17.04.2020
Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta:
- Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
- Zapomniał wół, jak cielęciem był.
- Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
- Pasuje jak wół do karety.
- Nie kupuj kota w worku.
Rytmizowanie wybranego przysłowia. Ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.
Dopasowywanie skojarzeń.
Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dziecko dopowiada kojarzące się z nim słowo (z wierszy, bajek, opowiadań). Np.
Kaczka – dziwaczka,
Kaczątko – brzydkie,
Koza – kłamczucha,
Kot – Filemon,
Kurka – Czubatka.
Ćwiczenia klasyfikacyjne – "Czy ja tu mieszkam?"
Stajnia - koń,
Obora – krowa,
Kurnik - kura, kogut,
Buda – pies,
Gołębnik – gołąb,
Chlew – świnia.
Karty pracy cz. 4 str. 9. Oglądanie obrazka, odszukiwanie na nim śladów zwierząt. Łączenie obrazków zwierząt z ich śladami. Czytanie nazw zwierząt. Naklejanie zdjęć zwierząt w odpowiednich miejscach.
Karty pracy do pobrania:
Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki
Dziecko słucha zagadek czytanych przez rodzica. Rytmicznie wykonuje ustalone gesty. Powtórka zabawy - dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:
1. Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana
(cała zagadka),
kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką. (kura)
2. Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi
śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?” (świnka)
3. Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana,
Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie,
zdrowe mleko dają. (krowy) wykonują cztery klaśnięcia,
4. Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące pływanie,
Jak się nazywa? (kaczka)
5. Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach,
wykonują naprzemienne uderzanie:
swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, raz o podłogę (cała zagadka).
wszystkich wczesnym rankiem
budzi na śniadanie. (kogut)
Wiosenne prace na wsi
Karta pracy cz.4 str. 10. Oglądanie strony gazety ze zdjęciami przedstawiającymi prace na wsi. Określanie, co to za prace. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.
Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie, a następnie siew i sadzenie roślin.
− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
− Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone kilka razy dziennie.
− Czy praca rolnika jest łatwa?
Karta pracy cz. 4 str.11. Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Czytanie ich nazw. Łączenie rysunków z nazwami. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż w poprzednim.
Na koniec posłuchajcie piosenki "Dziadek fajną farmę miał" – możecie wykonać do tej piosenki ilustrację.
Bawcie się dobrze, uważajcie na siebie!!!