Święta, święta i po świętach 14.04.2020
Mamy nadzieję, że święta spędziliście w gronie najbliższych w spokojnej, rodzinnej atmosferze. Czas na kolejne przedszkolno - domowe wyzwania. W tym tygodniu pojedziemy na wieś, czyli w miejsce, które szczególnie wiosną wygląda cudownie. To nic, że tylko wirtualnie ale zapraszamy.
Na początku wysłuchajcie piosenki Na podwórku
1. Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek,
i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul –
podwórkowy chór.
2. Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
3. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
Odpowiedzcie proszę na pytania dotyczące tekstu piosenki:
- Gdzie mieszkają zwierzęta, o których mowa w piosence?
- Jakie zwierzęta mieszkają w wiejskiej zagrodzie?
- O jakich ptakach mówi piosenka?
- Kto zajmuje się zwierzętami na wsi?
A teraz zapraszamy na zwiedzanie i zabawę z myszką Matyldą.
Zabawa „Jakie to zwierzę?”
− Rodzic pyta: Jaki (jaka) jest…? – podając nazwę zwierzęcia, a dziecko wymyśla określenia. Np. Jaka jest kura? (mała, głośna…)
Jaki jest kogut? (szybki, głośny…)
Jaka jest kaczka? (spokojna, powolna…)
Jaka jest krowa? (duża, łagodna, spokojna…)
Jaki jest koń? (duży, szybki, groźny…)
Wprowadzenie litery ż małej i wielkiej na podstawie wyrazu żubry, Żaneta. Analiza i synteza słuchowa wyrazów. Budowanie schematu wyrazu: żubry, Żaneta. Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby cz. 2, str. 64–67.
Zabawy ruchowe
- Zabawa orientacyjno-porządkowa – Przestraszone kurczątko. Dziecko jest kurczakiem. Swobodnie porusza się w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Uwaga, kot! ucieka do kurnika (wyznaczonego miejsca w pokoju), wydając odgłosy: pi, pi, pi. Hasło: Nie ma kota, jest sygnałem do ponownego wykonywania ruchów.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Kaczuszka szuka ziarenek. Dziecko jest kaczuszką. Chodzi małymi krokami, kołysząc się na boki; co pewien czas wykonuje skłony tułowia w przód – zbiera ziarenka – i prostuje się.
- Ćwiczenia tułowia – skłony – Kogut zasypia. Dziecko w siadzie klęcznym, wykonuje skłon tułowia w dół, z dotknięciem głową kolan – kogut chowa głowę w piórka. Potem powoli prostuje się i ustawiają głowy prosto.
- Ćwiczenie równowagi – Na grzędzie. Dziecko jest kurą. Przechodzi, stawiając nogę za nogą, po sznurku, tak aby z niego nie spaść.
- Zabawa uspokajająca – Na podwórku. Dziecko maszeruje po dywanie z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki: Na podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa dalej trwa.
Karta pracy cz. 4, s. 3. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladzie drogi kury do kurnika.
Karty pracy cz. 4, s. 4–5. Nazywanie zwierząt, które grupa Ady zobaczyła na wsi w gospodarstwie agroturystycznym. Odszukiwanie zwierząt znajdujących się w pętlach na dużym obrazku.
Karta pracy cz. 4, str. 6. Naśladowanie głosów zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Otaczanie zieloną pętlą zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą tych, które mają cztery nogi. Nazywanie zwierząt, które są w jednej pętli, i tych, które są w drugiej pętli. Rysowanie kotków według wzoru. Kolorowanie drugiego kotka, licząc od lewej strony.
Posłuchajcie co jedzą wiejskie zwierzęta.