Polskie tańce 06.05.2020
Ułóżcie kilka zdań z podanymi słowami – stolica, Wisła, syrena.
Karta pracy cz. 4 str. 30−31 - określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.
Posłuchajcie i obejrzyjcie kilka tańców narodowych - ludowych. Zwróćcie uwagę na stroje oraz muzykę.
Zaczynamy od Poloneza polskiego tańca narodowego, dawniej nazywanego tańcem dworskim.
Następny taniec to Krakowiak wzorowany jest na wiejskich tańcach okolic Krakowa.
Kujawiak to polski taniec ludowy, pochodzący z Kujaw, wywodzi się z tamtejszych obrzędów weselnych.
Oberek nazwa wywodzi się od obracania się. Tańcowi towarzyszyły często przyśpiewki, okrzyki i przytupy.
Mazur jest wesołym, dynamicznym tańcem, który często tańczony był na szlacheckich dworach.
Zabawy ruchowe z wykorzystaniem plastikowych butelek:
- Przekładanie butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem. stojąc w miejscu, w chodzie i w biegu w różnych kierunkach.
- Podrzuty butelki w górę i chwyt oburącz, jednorącz lub dowolnie. Po opanowaniu chwytów można wykonywać dodatkowe zadania przed chwytem: klaśnięcie w dłonie z przodu, z tyłu, wykonanie przysiadu, obrót wokół siebie w prawo, w lewo itp.
- W staniu lub siadzie skrzyżnym – podbijanie butelki dłońmi, a następnie toczenie jej po wyciągniętych ramionach /ćwiczyć na zmianę podbijanie i toczenie/.
- W staniu, butelka w jednej ręce – półprzysiady i wyprosty, z jednoczesnym zataczaniem kół butelką prawą i lewą ręką na zmianę.
- W staniu, butelka wzniesiona w górę trzymana oburącz – puścić butelkę i złapać zanim dotknie podłoża.
- Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód z dotknięciem butelką podłoża i wyprost z przeniesieniem butelki w górę nad głowę.
- Stanie w rozkroku, butelka w górze trzymana oburącz – skłon w przód i zataczanie kół dookoła jednej i drugiej stopy – rysujemy ósemki /ruch powinien być ciągły, przekazywanie butelki z ręki do ręki zręczne/.
- W staniu, butelka w jednej ręce – przekładanie butelki z ręki do ręki, wolno skłaniając się w przód aż do pełnego skłonu. Zatoczenie pełnego koła po podłożu i powolny wyprost tym samym sposobem, zmieniając kierunek podawania butelki.
- W siadzie skrzyżnym, butelka na kolanach trzymana oburącz – wznos butelki w górę i głęboki skłon w przód.
- Siad skrzyżny, butelka na głowie, podtrzymywana palcami rąk – skręty tułowia w lewo i w prawo; po kilku powtórzeniach ćwiczenia wykonywać kilka rzutów i chwytów butelki.
- Leżenie przodem, butelka z przodu w odległości wyciągniętych rąk lub nad czołem – skłon tułowia w tył, z jednoczesnym uniesieniem butelki /wytrzymać skłon/, a następnie powrót do pozycji wyjściowej.
Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów. Porównywanie ilości płynów w dwóch różnych butelkach za pomocą wspólnej miary; poznawanie miary płynów. Do zabaw badawczych możemy wykorzystać butelki, które służyły nam podczas ćwiczeń z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki dobrze zakręcamy. Określcie, ile wody jest w butelce – dużo, mało? Potem przewróćcie butelkę i powiedzcie, czy jest w niej tyle samo wody co poprzednio czy mniej?
Ustawcie butelki według wzrastającej w nich ilości wody:
− określcie, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej,
− ustawcie butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą,
− dmuchajcie w kolejne odkręcone butelki, porównajcie dźwięki wydawane przez nie.
Zapoznanie z miarą płynów, obejrzyjcie butelki – 0,5 l, 1 l, 1,5 l. Miarą pojemności płynów jest 1 l – 0,5 l to jest połowa 1 l, a 1,5 l – to litr i jeszcze połowa litra.
Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek. Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczy, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określanie gdzie wody było więcej, mniej, tyle samo.
Karta pracy cz. 4 str. 32–33 - oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach. Dzieci rysują szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
Spacer w pobliżu domu – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. Dzieci obserwują mijane drzewa i krzewy – oglądają ich kwiaty.