Na wsi 29.03.2022
Poćwiczymy swoją wymowę wykorzystując wiersz „Podwórkowa awantura” do ćwiczeń ortofonicznych:
Kura gdacze, kaczka kwacze,
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
Prace plastyczne z wykorzystaniem:
- rolek po papierze toaletowym
https://dollarstorecrafts.com/2011/04/make-cardboard-tube-farm-animals/
- krowa z odbicia dłoni https://supersimple.com/article/handprint-cows/
- kaczka z torebki papierowej i papilotek na muffiny
https://iheartcraftythings.com/cute-paper-bag-duck-kids-craft.html
- owieczka wyklejana białymi kuleczkami
https://iheartcraftythings.com/sheep-craft-for-kids.html
Rymowanki
Dzieci kończą rymowanki:
Koń był jak ........( słoń)
Kot wlazł na .......( płot)
Kaczka to .......( Dziwaczka)
Koza chodzi koło .....( woza )
Mucha lata koło .....(ucha)
Cielę co językiem ........( miele)
Owca je...... makowca
Wrona bez .......( ogona)
Krowa…( mowa)
kurka myje…….( piórka)
indyki lubią……. ( szaszłyki)
Jak powstaje mleko https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik
Trochę eksperymentów z wykorzystaniem mleka
- Kolorowe mleko https://www.youtube.com/watch?v=egwubPAVR8s
- Mleczne obrazy https://www.youtube.com/watch?v=3qAcxklPPmg
- Tęczowy wir mleczny https://www.youtube.com/watch?v=aM67lG1OaLM
Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta:
- Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
- Zapomniał wół, jak cielęciem był.
- Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
- Pasuje jak wół do karety.
- Nie kupuj kota w worku.
Rytmizowanie wybranego przysłowia. Ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.
Dopasowywanie skojarzeń.
Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dziecko dopowiada kojarzące się z nim słowo (z wierszy, bajek, opowiadań). Np.
Kaczka – dziwaczka,
Kaczątko – brzydkie,
Koza – kłamczucha,
Kot – Filemon,
Kurka – Czubatka.
Zabawa rozwijająca poczucie rytmu – Zagadki
Dziecko słucha zagadek czytanych przez rodzica. Rytmicznie wykonuje ustalone gesty. Powtórka zabawy - dzieci recytują, równocześnie wykonując ustalone gesty:
- Lubi głośno gdakać, naprzemiennie klaszcze, uderzając w swoje kolana
kiedy zniesie jajko. (cała zagadka),
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką. (kura)
- Zakręcony ogonek, wykonują naprzemiennie cztery uderzenia dłońmi
śmieszny ryjek ma o podłogę, cztery razy klaszczą (cała zagadka),
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?” (świnka)
- Na przykład łaciate, przechodzą do pozycji stojącej,
w oborze mieszkają. wykonują cztery uderzenia o kolana,
Pasą się na łąkach, wykonują obrót wokół siebie,
zdrowe mleko dają. (krowy) wykonują cztery klaśnięcia,
- Nie pieje, nie gdacze, maszerują w miejscu,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. wykonują ruchy naśladujące pływanie,
Jak się nazywa? (kaczka)
- Grzebień ma na głowie, przechodzą do siadu na piętach,
wykonują naprzemienne uderzanie:
swoim głośnym pianiem raz w swoje kolana, raz o podłogę (cała
zagadka).
wszystkich wczesnym rankiem
budzi na śniadanie. (kogut)
Na koniec posłuchajcie piosenki Dziadek fajną farmę miał https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q – możecie wykonać do tej piosenki ilustrację.
Bawcie się dobrze!!!