Miejsca, które znamy 28.04.2020
Zapraszamy Was dzisiaj na prezentację multimedialną pt. "Łódź - moje miasto".
Zabawa z rymowanką
– Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.
Dzieci wypowiadają rymowankę cicho, głośno, rytmizują ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np.: klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewają na własną melodię.
Słuchanie wiersza M. Strękowskiej - Zaremby „Małe miasteczko”.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
Rozmowa na temat wiersza:
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
Ćwiczenia twórcze „Nowe ulice” - dzieci zamieniają nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa, Mandarynkowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa, Batonikowa).
Zabawy konstrukcyjne - zbuduje z klocków różne domy. Następnie porównajcie powstałe budowle, wykorzystując następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy.
Zabawy z kostkami
Dodawanie z użyciem kostek. Dzieci rzucają kolejno dwiema kostkami. Po wyrzuceniu liczą oczka. Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 5 i 4 to 9. (pięć dodać cztery to dziewięć). Układają odpowiednie działanie i je odczytują 5 + 4 = 9.
Odejmowanie z użyciem kostek. Dzieci kolejno rzucają kostkami. Najpierw tą z większą liczbą oczek, a potem tą drugą. Liczą oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Od liczby kropek z pierwszej kostki odejmują liczbę kropek z drugiej kostki. Podają wynik. Uzasadniają go. Np. 10 odjąć 6 to 4. Układają odpowiednie działanie i je odczytują 10 – 6 = 4.
Ćwiczenia gimnastyczne z użyciem plastikowych kręgli.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Posłuszne kręgle. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle w ręce. Na mocne uderzenie w bębenek zatrzymuje się i manipuluje kręglami: podają je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucając i łapiąc.
- Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód. Dziecko w siadzie prostym, kręgle trzyma w obu rękach. Wykonuje skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
- Skręty Na prawo, na lewo. Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle na głowie, przytrzymując je rękami, łokcie ma na zewnątrz. Wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonuje kilka rzutów i chwytów kręglami.
- Skrętoskłony Witamy stopy. Dziecko w siadzie rozkrocznym, kręgle trzyma oburącz w górze; wykonuje skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej (podczas ćwiczenia dziecko stara się nie zginać kolan, kręgle trzyma obiema rękami).
- Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle. Dziecko leży na brzuchu, trzyma kręgle w obu rękach przed twarzą. Unosi głowę, prostując ręce; ogląda kręgle, wytrzymuje przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.
- Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie. Dziecko leży na plecach, trzymając kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznosi obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powraca do pozycji wyjściowej.
- Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk. Dziecko leżą na plecach, kręgle trzyma pomiędzy stopami. Przekazuje kręgle do rąk za głową i powraca do siadu. Ponownie wkłada kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonuje ćwiczenie.
- Bieg Postaw kręgle. Dziecko biega z kręglami w różnych kierunkach przy akompaniamencie bębenka. Podczas przerwy w grze stawia kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy. Dziecko w siadzie prostym podpartym, kręgiel ma pomiędzy stopami (pionowo). Krąży obunóż w prawo i w lewo. Wałkują kręgle raz jedną, raz drugą stopą. W siadzie podpartym – chwyta stopami kręgle i podnosi je do góry.
- Zabawa rytmiczna Zgodnie z rytmem. Dziecko, w rytmie bębenka, spaceruje po pokoju w różnych kierunkach. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się, słucha rytmu wystukanego przez rodzica na bębenku, starając się go zapamiętać, a następnie wystukuje ten rytm, uderzając kręglami o podłogę.
Spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Zadaniem dzieci na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
− zwracanie uwagi na budownictwo jedno i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
Karta pracy, cz. 4 str. 20 - dzieci rysują szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie. Następnie naklejają w ramce widokówki, zdjęcia albo rysują ważne miejsca ze swojej miejscowości. Rysują po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
Karta pracy, cz. 4 str. 21 - dzieci rysują po śladach. Określają, który rysunek kojarzy się z ich otoczeniem.
Karta pracy, cz. 4 str. 22 - kolorowanie ramki zdjęcia przypominającego miejscowość dziecka. Kolorowanie rysunku.
Karty pracy Litery i liczby, cz. 2 str. 75 - liczenie, o ile kratek środki kwiatów są oddalone od linii. Rysowanie pod linią kwiatów, których środki są oddalone o tyle samo kratek.
A tutaj byliśmy i zwiedzaliśmy. Wielki konkurs - rozpoznajemy siebie i miejsca ze zdjęć. Podpisy są podpowiedzią dla rodziców.