Koszyczek wielkanocny Poniedziałek 29IV 2021
Zagadka Koszyczek B. Szelągowskiej
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek ( koszyczek wielkanocny)
Co znajduje się w koszyku?.............
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt.
Jajka są symbolem, nowego ,rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa- Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły.
Wiersz A. Widzowskiej” Wielkanoc”
( książka s.58-59 ilustracje do wiersza)
-Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud- pisanki kolorowe
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostra , tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!”- ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza
-Z czego robi się pisanki?
-Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
-Co robimy w lany poniedziałek?
-Co wam kojarzy się ze świętami wielkanocnymi?
Stemplowanie pisankami z ziemniaków
( farby, pędzle, ziemniaki przekrojone na pół, kartki)
Dzieci malują paski na przekrojonym ziemniaku, i odbijają wzór dwukrotnie na małych karteczkach.
Ćwiczenie spostrzegawczości Pisanki
Pary obrazków pisanek o tym samym wzorze- łączenie w pary takich samych.
Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach
"Taniec kurcząt w skorupkach..." - YouTube
Taniec kurcząt w skorupkach – zabawa muzyczna
www.youtube.com/watch?v=BFavkzkTv6U
Eksperyment: Jak sprawdzić czy jajko jest świeże?
Dwie szklanki z wodą i dwa jajka: świeże i stare
- wkładamy jajka do szklanek z wodą i obserwujemy co się będzie działo
Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? Jajko, które jest świeże opada na dno , stare unosi się do góry.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy -język, wargi, żuchwę.
Jajko- dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak aby były zaokrąglone jak jajko
Gorące jajko-dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie
na jajka.
Wkładamy jajka do koszyka- dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych jedno, drugie…..
Rogi baranka-baranek wielkanocny ma okrągłe rogi- dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali- baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali- dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, raz za dolnymi.
Kura liczy kurczęta- dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem- na dole.
Zabawa ruchowo- naśladowcza Przedświąteczne porządki
Dzieci naśladują czynności podane przez opiekuna: odkurzanie, ścieranie kurzu, mycie okien, itp.