Człowiek i zwierzęta 16.04.2021
Poproście rodziców o przeczytanie Wam wiersza E. Stadtmüller „Śniadanie”.
Jedźmy na wieś – daję słowo,
że tam można podjeść zdrowo.
Już od rana białą rzeką
wyśmienite płynie mleko.
Płynie do nas wprost od krowy,
serek z niego będzie zdrowy.
Kura chwali się od rana:
– Zniosłam jajko, proszę pana!
Proszę spojrzeć – to nie bajka.
Wprost od kury są te jajka!
Jeszcze tylko kromka chleba
i do szczęścia nic nie trzeba.
Odpowiedzcie na pytania dotyczące wiersza:
- Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś?
- Czym chwaliła się kura?
- Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
- O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
Rozpoznajcie głosy zwierząt z wiejskiego podwórka i nazwijcie te zwierzęta.
Powiedzcie - Jak myślicie, po co ludzie hodują zwierzęta (np.: kury, gęsi, kaczki, konie)?
Obejrzyjcie filmy tutaj i tutaj Wymieńcie - Jakie produkty dają nam krowy, kury, owce, kozy?
A teraz piosenka.
Tutaj dowiecie się jak powstaje mleko.
Trochę eksperymentów z wykorzystaniem mleka
A oto kilka przysłów, których bohaterami są zwierzęta. Czy słyszałeś je?
- Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała.
- Zapomniał wół, jak cielęciem był.
- Koń ma cztery nogi i tak się potyka.
- Pasuje jak wół do karety.
- Nie kupuj kota w worku.
Rytmizowanie wybranego przysłowia. Ilustrowanie go ruchem według pomysłów dzieci.
Dopasuj skojarzenia. Rodzic mówi nazwę zwierzęcia, a dziecko dopowiada kojarzące się z nim słowo (z wierszy, bajek, opowiadań) np.:
Kaczka – dziwaczka,
Kaczątko – brzydkie,
Koza – kłamczucha,
Kot – Filemon,
Kurka – Czubatka.
Karty pracy cz. 4 str.66 - rysuj po śladach od zwierząt do produktu, które dzięki nim otrzymujemy. Nazwij zwierzęta i produkty. Pokoloruj rysunki zwierząt.
A na koniec porównamy Wieś i miasto na podstawie programu "Jedynkowe przedszkole".
Czas na spacer! Rodzinne spacerowanie to jest to!
Miłego weekendu. Do zobaczenia już niedługo w przedszkolu.