Barwa ochronna 11.05.2020
Witamy po weekendzie. W tym tygodniu wybierzemy się na wycieczkę po łące.
Rozpoczniemy od spaceru po łące. Zobaczcie i posłuchajcie, co w trawie "piszczy" ?
Posłuchajcie piosenki pt. "Wiosna na łące"
1. Dziś na łąkę przyszła Wiosna
w kwiecistej sukience,
budzi maki i stokrotki,
jaskry i kaczeńce.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
2. Świerszcz zielone stroi skrzypce,
da dziś pierwszy koncert.
Tańczą pszczoły i motyle,
żabki i chrabąszcze.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
3. Tak się wszyscy cieszą wiosną,
tańczą i śpiewają,
nawet krecik wyszedł z norki,
z myszką pląsa żwawo.
Ref.: Ptaki trele wyśpiewują,
świeci ciepłe słońce,
w rosie kąpią się biedronki.
Wiosna już na łące!
Odpowiedzcie na pytania:
− Kto przybył na łąkę?
− Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
− Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
− Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
Zabawa rytmiczno-artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutowskiej „Żabie łapki”.
Dzieci stają naprzeciwko rodzica i powtarzają tekst, ilustrując go ruchem.
Dzieci
Dwie zielone małe żabki,
tak nad stawem grają w łapki:
jedną łapką podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o prawą dłoń partnera,
Drugą łapką podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,
klap, klap, klap. uderzają o lewą dłoń partnera,
Potem dwiema podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,
klap, klap, klap. uderzają w obie dłonie partnera,
Ty, bocianie przykucają i grożą bocianowi, poruszając
nas, nie łap! Wskazującym palcem.
Praca plastyczna „Mieszkańcy łąki z papierowych pasków” podpowiedzi możecie znaleźć tutaj.
A teraz trochę zabaw ruchowych:
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Owady na łące. Dzieci poruszają się w różnych kierunkach sali na palcach, naśladując głosem ciche brzęczenie. Na dźwięk tamburynu przykucają – owady odpoczywają na kwiatach. Na dwa dźwięki tamburynu ponownie poruszają się po sali.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Bukiety kwiatów. Dzieci spacerują po łące, co pewien czas schylają się i zrywają kwiatek. Na hasło: Bukiety kwiatów zatrzymują się i podnoszą do góry raz prawą, raz lewą rękę. Prezentują swój bukiet.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bocian chodzi po wysokiej trawie. Dzieci chodzą, wysoko unosząc kolana. Po kilku krokach zatrzymują się, stają na jednej nodze, drugą mają opartą o kolano nogi, na której stoją. Poruszają złączonymi przed sobą rękami wyobrażającymi dziób bociana i powtarzają słowa: Kle, kle, kle, żabki mi się chce.
- Zabawa ruchowa z elementem skoków Ostrożne żabki. Dzieci-żabki poruszają się, skacząc w przysiadzie. Hasło Nie ma bociana jest sygnałem, że niebezpieczeństwa nie ma, żabki mogą skakać dalej.
- Zabawa bieżna Próbujemy złapać motyla. Dzieci biegają w różnych kierunkach. Na hasło Hop! wyskakują w górę z klaśnięciem nad głową.
- Dzieci maszerują we wspięciu na palcach – wysoko, a potem w przysiadzie – nisko.
Rozwiążcie kilka zagadek na temat „Mieszkańcy łąki”. Możecie narysować odpowiedzi.
Wiosną i latem się pojawia,
kiedy ranek nastaje
jej kropelki są na kwiatkach,
listkach i na trawie. (rosa)
Na niebie jej barwy pięknie się mienią,
jak most ogromny łączy niebo z ziemią. (tęcza)
Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony. (biedronka)
Rozciąga policzki
jak woreczki małe.
Zimowe zapasy
przenosi w nich całe. Na czas mroźnej zimy,
gromadzi je w norze.
Ma miłe futerko,
znacie go może? (chomik)
Ma barwne skrzydła,
fruwa nad łąką
i bardzo lubi,
gdy świeci słonko. (motyl)
Jak się ten owad nazywa?
Przez cały dzień pracuje.
Na plecach nosi ciężary,
kopiec wielki buduje. (mrówka)
Praca indywidualna:
Karta pracy cz. 4 str. 36−37 - obejrzyjcie obrazek i powiedzcie, co dzieje się na łące w maju. Obejrzyjcie zdjęcia zwierząt, nazwijcie je.
Karta pracy cz. 4 str. 38 - ponumerujcie kolejność obrazków za pomocą kropek (lub liczb). Obejrzyjcie zdjęcia motyli. Opowiedzcie o najciekawszym motylu.
Karta pracy Litery i liczby cz. 2 str. 74 – powiedz co dzieje się na obrazku. Narysuj w prawym górnym rogu słoneczko, w lewym górnym rogu chmurkę, w prawym dolnym rogu żabkę, w lewym dolnym rogu kwiatka.